Saturday, 23 February 2013

hari ISTIMEWA


23/02/2013 .... 57tahun yang lalu..............


~ hari nie.. 23/02/2013 hari istimewa seseorang yg amat berharga dalam hidup kami semua... yg selalu sygkan kami tanpa meminta apa2 balasan... yg sentiasa membuatkan kami gembira setiap masa tanpa merungut... dan hanya membuat kami menangis... saat beliau dijemput oleh ALLAH untuk selamanya... kalau ayah masih ada... selamat menyambut ulangtahun yg ke57... tapi kini.. kami hanya mampu kirimkan Al-Fatihah buat ayah tersayang....
 
 
 

--- ayah... diana rindu ayah sgt2.. ayah sorang jer yg panggil sy dgn name diana..
skrg nie, xde org panggil name tue lagi... dan diana rindu nak panggil ''AYAH'' .....


Friday, 22 February 2013

Kasih Seorang Ayah

terjumpa kartun nie dalam FB...

sungguh! biler kite dah rase kehilangan seorang AYAH..
yg tiada pengganti hingga hari kiamat...
moga2 Allah temukan kami kembali di sana....

Al-Fatihah buat AYAH tersayang....


PESANAN

pedoman utk kita bersama..
inSha Allah :)


JUMAAT

Bila engkau memandang segalanya dari Tuhanmu,
yang menciptakan segalanya,
yang menimpakan ujian,
yang menjadikan sakit hatimu,
yang membuatkan keinginanmu terhalang,
serta menyusahkan hidupmu

Pasti akan damailah hatimu kerana masakan Allah sengaja mentakdirkan segalanya untuk sesuatu yang sia-sia. Bukan Allah tidak tahu deritanya hidupmu, retaknya hatimu, tapi mungkin itulah yang Dia mahu kerana Dia tahu hati yang sebeginilah yang selalunya lebih lunak dan mudah untuk dekat dan akrab dengan-Nya.. :')
 

 

FEVER...FEVER...FEVER


rase2.. dah lamer sgt sy tak demam berlarutan mcm nie..
masuk hari nie dah 4 hari demam..
tp kalau ikutkan.. mmg demam nie on off...

tp serius.. x selesa langsung dgn keadaan skrg...
dgn selsema.. batuk... pastu badan rase seram sejuk jer...
kene aircond sikit pun dah menggigil...

fever.. plzzzzz lar... pergi jauh2 dari saya....
sy masih ade byk urusan lagi tuk dibuat...

sy PENING ....................
 
 
 

Tuesday, 19 February 2013

with my SWEET CANDY

sabtu semalam...
bwk aQif ngn aiSy g taman...
dah lame sangat tak bwk ''SWEET CANDY'' sy nie..
jalan2 waktu petang...
dulu bwk pun sebelum aiSy boleh jalan..
waktu tue aiSy masih lagi duk dalam stroller...
tp kali nie... die dah boleh lari satu padang...
mama baru letak die kat padang... die dah ikut abg aQif lari..
nasib kali nie bwk adik yg bongsu tuk tlg kejar dorang..
kalau tak... confirm mama semput!
nak2 si aiSy yg suke berlari...
last2.. mama masukkan aiSy kat dalam buaian...
hahahha.. padan muke.. tak leh nak wat aper dah...
boleh mama relax...

abg aQif... aunt BABY yg jaga... dan tlg main sekali.. hehhe
thnks aunt BABY temankan mama dan hero2 ^__^


 memula jer mama pegang tangan.. pastu dorang dah lari....










 thnks aunt BABY... okay.. jom balikkkk!!!!!

my SWEET CANDY

Part time JOBS - 2nd project in 2013


last week, pagi sabtu 16/02 .. lebih kurang pukul 12.30tghari
baru lar terhegeh2 nak pasang pelamin.. brg2 besar.. kayu2..
sumer dah antar awal.. so angkutlar segala bunga2 yg ada guna kereta jer..
sumbat selagi boleh sumbat... nie kalau ade roadblock..
pandai2lar jawab.. hehheh :p

memula nak pasang.. agak blur2 ckit.. yelah...
sbb yg deal mak panten.. ngn mak tukang pasang pelamin...
kaler theme asal kater hitam + grey..
tup2 biler dah smpai tmpat kejadian.. ehhh.. apsal HITAM + MERAH...
adesss.... so, cpt2 lar kol ibu dan tanye kisah sebenar..
lorrrr.. rupa2 nya mak panten tak dpt nak cari langsir khemah
kaler HITAM + GREY.. so, jadilah kaler yg tak sepatutnya...

phewwwww! camner nih.. pening dah... brg2 bwk kaler lain..
so, time tue jugak decide.. belasah ikut suke hati sendiri...
kui3... giler gak tukang pasang pelamin nie kan.. ade ker suke hati..
ikut kaler ngn citarasa sendiri... nasiblar panten.. huhuhu :p
time2 pasang tue mmg dah nekad... if dah siap.. then mak panten tak berkenan...
time tue jugak bukak deco & cari deco baru ngn kadar segera...

so, inilah hasilnya selepas 2 jam pasang + deco...









dan Alhamdulillah... mak panten bgtaw kat ibu yg die sgt2 puas hati...
huhuhuhu... lega mak jemah.... hihihiih :)

~ thnks pada arwah ayah yg bg modal... yg bg semangat... nnt Diana akan usahakan tuk jadi yg mcm ayah impikan :)

Friday, 15 February 2013

PENDAM

video


Aku yang mengejar bayang cinta
Kian terbiar
Terpendam kata
Tak terungkap selamanya

Pedihnya hanya aku yang merasa
Mahu memilikinya
Aku hanya hamba cinta

Bisik hatiku lepaskan dirinya
Sungguh aku tak bisa
Biarlah ku sendiri
Tanpa kasih di hati

Aku tak mampu pertahankan lagi
Cinta yang menyakiti

Biarlah aku pergi
Tiada hampa di hati


Aku yang mengejar bayang cinta

Thursday, 14 February 2013

yg tersurat & tersirat


''Don't marry the person you think
you can live with,
marry only the individual you think
you can't live without'' ~ Fasha Sandha
 
&
 
“I love people who make me laugh.
I honestly think it's the thing I like most, to laugh. It cures a multitude of ills.
It's probably the most important thing in a person.” ~ #AudreyHepburn
 
&
 
‎''Hidup ini terlalu singkat untuk sebarang kekesalan.
Sayangi mereka yang melayan kita dengan baik dan kasihanlah pada mereka yang tidak''

Sunday, 10 February 2013

apa yg terbaik???


sy dah terlalu lame menjaga hati..
bukan hati saya.. tp hati yg ade disekeliling sy...
hati2 yg ade dlm hati saya...
terlalu lame... bertahun2.. hingga sy terlupa pada hati sy sendiri...

sekian lamer sy terlupa...
dan tiba2 sy tersedar.. sudah smpai saatnya...
sy pedulu pada hati yg ada pada sy..
hati yg mmg hidup dlm diri sy...

tapi kuatkah sy.. utk peduli pada hati sendiri..
moga2.. sy kuat utk jaga hati sendiri...

~~ dah tiba masa dan saat.. sy kuat! dan peduli pada hati sendiri.. bukan lagi pada hati orang lain!

Saturday, 9 February 2013

Part Time JOBS


phewwwww! selesai gak pasang pelamin..
last minute jobs.. request dari aunt sy gak...
tuk majlis perkahwinan anak lelakinya... jenuh k nak cari idea..
tambah2 lagi.. otak tgh jammed ngn kejer2 kat opiz..
nasib adik sy yg tgh cuti semester bg idea...
nice gak idea nih... so, balik kejer.. sy terus g cari bahan2 yg diperlukan...

smpai rumah terus gubah2 bunga tuk letak kat pelamin...
lepas tue smbung tlg wat deco2 cute & fresh nak letak kat backdrop...
wahhhhhh... semua adik2 sy tlg...
thnks uolls.. betul2 rase bertuah ada adik2 yg mcm nie ^__^

so, inilah hasilnya.... idea dari kami 4 beradik...


(simple jer... hasil dari budak baru belajar2)

inshaAllah.. oneday nnt, kami akan usahakan business menjadi lebih baik..
buat mase sekarang nie... sy wat kecil2 jer...
sbb budget modal masih tahap belajar....
tp oneday nnt... sy mahu lebih dari skrg...
mudahan2 impian sy akan tercapai .... ( haissshhhh.. tak abis2 verangan tinggi2 :p )


Thursday, 7 February 2013

with aQif & aiSy









 permata hati saya... aQif & aiSy
~ tiang utk sy berdiri... kekuatan saya..
 

KEBUN kecil saya...

tadaaaaaa..........
wahhhh.. bestkan.. sumer dah tumbuh
dan membesar bagai johan..
wlwpun sy malas nak siram....
hehheh...
 
 kangkung -- semalam dah petik pun.. bg kat ibu..

yg nie pokok kacang buncis --- dah mula berbunga2

yg nie kacang panjang -- baru nak membesar.. bunga xde lagi..
 
 
best jugak kan main tanam2 nie...
mase mula2 mmg penat.. pastu rase boring sbb x nmpak ape pun..
tp biler benih2 dah mula tumbuh.. wahhhh .. suke sy!
oklar kan.. leh wat hiburkan hati...
 
ada gak tanam pokok2 lain.. kunyit.. halia... serai... tp dlm pasu...
rumah kechik.. space tanah xde...  :)

ZARA oh ZARA

cantik tak handbag nie... simple design.. ade 2 kaler.. agak2 maner yg cantik yer... hurmmm... 
  • Zara simple bag with a large main compartment that fits A4 folders.
  • Spacious compartment with a magnetic clasp.
  • One open pocket on the inside to separate your keys from other belongings.
  • Material: 100% Polyurethane (exterior), 80% Polyester 20% Cotton (interior)
  • Approx. dimension: 40 x 39 x 11.5 cm
  • Color may vary slightly due to lighting and screen resolution.



  • *** wink...wink.... handbag baru saya... comey tak? this year theme.. pink & purple
    so.. pilihan saya ialah.. PINK kaler....

    Wednesday, 6 February 2013

    kuatnya LELAKI


    entry kali nie..
    bukan memihak pada sesiapa..
    tp atas dasar penilaian sy sendiri..
    mungkin juga berbeza dgn mereka di luar..
    pendapat setiap manusia itu mmg berbeza...

    sy melihat pada dunia seseorang LELAKI ini..
    sy tak pasti samada die mmg sgt mudah untuk bangun...
    atau hanya pada mata kasar sy.. atau dlm hati dier..
    tersimpan seribu rahsia...

    sy melihat.. dgn mudah.. tanpa rase ragu2..
    die melangkah utk terus maju ke depan.. tanpa melihat..
    atau menoleh ke mase silam...
    sedangkan perkara semalam itu masih terlalu muda..
    masih terlalu hijau utk dilupakan...

    memetik kata2 lelaki itu... dan sy suke dgn semangat yg ada dlm kata2 ini
    kata2 yg membuatkan die merasa bahagia.. atas kedukaan yg telah berlalu...
    kata2 yg diluahkan saat die membina kekuatan... membina kepercayaan...

    ''I know I've felt like this before, but now I'm feeling it even more,
    Because it came from you.
    And then I open up and see the person falling here is me,
    A different way to be''
     
    ''Stay with me, promise me you're never gonna leave,
    Stay with me, let's try to be the best that we can be,
    and take our time''
     
    LELAKI itu sgt kuat utk membuat keputusan...
    tak seperti perempuan.. yg sentiasa ragu2..
    yang sentiasa memikirkan org lain dahulu..
    berbanding hatinya sendiri....
     
    belajar utk bangkit dari segala yg membebankan..
    adalah satu perkara yg sgt susah utk seorang perempuan lakukan..
    berkali2 membuat keputusan.. tp tetap tidak pernah terlaksana...
    hakikatnya.. perempuan itu sgt SETIA pada kelukaan...
    memandang kegembiraan dari jauh...
    tapi tak pernah utk mencapai....
     
    ~~ kalaulah semudah kisah lelaki itu sy membuat keputusan.... mungkin saat itu..
    tiada keSABARan lagi dlm hati sy..
    untuk waktu ini... sy masih lagi disemai dgn keSABARan... disemai dgn sifat PENYAYANG....
    yang tak pasti biler penghujungnya....

    kawan yg BAIK

     
    seorang kawan yang baik :-
     
    - tak pernah paksa kawan yg lain utk ikut kate die
    - tak perlu buat keputusan utk org lain..
    - tak perlu ada sifat DENGKI @ CEMBURU...
     
     
    entah kenapa.. kadang2 sy terasa hati..
    seseorang kawan yg baik.. tidak akan buat sy terluka
    tidak akan memaksa sy utk mengikut kata2nya..
    sedangkan.. apa yg terbaik utk kamu..
    tidak semestinya yg terbaik utk saya...
    sy hanya mahukan pendapat.. tp kamu berikan keputusan...
     
    sy sedih...
    

    Monday, 4 February 2013

    mari belajar menjahit

    ngehhh3.. agak2 boleh ker sy nak belajar menjahit nie...
    hope oneday.. sy akan pergi juga ke kelas menjahit ..
    belajar menjahit nie.. adalah salah satu cita2 sy tuk tahun 2013...
    inSHAAllah tahun nie azam sy nak belajar menjahit...
    sy nak ambil PJJ tuk DEGREE...

    haishhhh! angan2 yg sgt tinggi...
    sy perlukan semangat yang kuat tuk tempuh semua nie...
    dan inSHAAllah.. kunun2 sy nak wat business tp byk betul halangan....
    harap2 akan menjadi jugak akhir tahun nanti.. :)
    ( kiter kene selalu think positive.. wlwpun kadang2 rase tertekan)

    mak aihhh... mcm2 perancangan sy buatkan?
    hope ade yg tertunai utk tahun nie.. hahahha...
    xper2... semuanya bermula dari angan2...
    lepas tue baru lah boleh jadi kenyataan kan?
    yg penting USAHA ^___^

    untuk belajar menjahit.. sy dah mula usha2 blog nie -----> belajar menjahit

    SEDIHNYA HATI ......


    pagi ini.. sewaktu sy membaca artikel tentang seorang banduan islam...
    hari sy rase sgt2 tersentuh.. bile seorang ibu muslimah.. diculik bersama2 anaknye..
    dan ibu tersebut dipisahkan dari anak2nya.. sehingga sekarang nasib anak2nye
    tidak diketahui.... ALLAH MAHA BESAR.. semoga Allah memberi kesabaran yg tinggi
    pada beliau...

    ( copy & paste) dari link -------------> kisah banduan 650

    Sedih! Disebalik Kisah Tirai Besi Banduan 650 | Tidak ramai yang tahu tentang kisah sebenar seorang banduan yang dikenali sebagai banduan 650 ini. Namun coretan perjalanan hidupnya cukup menyedihkan kerana dirinya telah dizalimi oleh orang yang tidak bertanggungjawab. Seorang yang berpendidikan tinggi dan merupakan seorang hafizah al-Quran dan sudah mempunyai anak. Namun tiba-tiba diri dan anak-anaknya hilang. KisahBest.My wanita yang dikenali sebagai Dr Aafia ini sebenarnya telah dipenjarakan malah turut diseksa dan dirogol. Ya Allah, kejamnya mereka!
     
    dr aafia
    Pada bulan Ramadhan 2011, si ibu menerima panggilan telefon dari Aafia yang terpenjara di Amerika . Ibunya pun menangis bila terkenangkan nasib cucunya harus melalui penderitaan, cucu lelakinya masih hilang, dan anak perempuannya masih tidak jelas bila akan bebasnya, kecuali dengan redha Allah.
    Tahukah apa yang Aafia katakan kepada ibunya?
    “Wahai ibu janganlah menangis, saya gembira!” (Subhanallah, kenapa dia gembira?) “Wahai ibu, setiap malam dalam mimpiku Rasulullah SAW mengunjungiku. Lalu Rasulullah SAW mengajakku untuk menemui isterinya Aisyah ra, dan mengenalkannya kepada isterinya dan beliau berkata pada Aisyah.. inilah puteriku Aafia..” Subhanallah. ( rujuk: tausyah.wordpress.com )
     
    Siapakah Aafia?
    Dr. Aafia Siddiqui dilahirkan di Pakistan dan menjadi rakyat Amerika merupakan satu-satunya saintis neurologi di dunia yang mempunyai PHD dari Universiti Harvard. Juga mempunyai 144 sijil dan ijazah kehormat dari institusi serata dunia termasuk dari MIT. Beliau juga seorang hafizah al-Quran dan seorang mujahidah. Tiada seorang wanita barat yang setara dan setanding dengan pendidikan beliau.
     
    Beliau diculik bersama 3 orang anak kecilnya selama 5 tahun tanpa khabar berita sehinggalah 4 orang tahanan Bagram yang berjaya melarikan diri mendedahkannya tentang banduan 650 yang tidak ketahui namanya. Mereka hanya mengetahui dia adalah seorang wanita Pakistan dan seorang ibu yang dipisahkan dari anak-anaknya dan setiap hari mereka akan mendengar wanita tersebut menjerit akibat diseksa. Seterusnya Yvonne Ridley seorang wartawan Britain mendedahkannya secara besar-besaran di sidang wartawan tentang siapa sebenar banduan 650. Sejak dari itu seluruh dunia ingin tahu apa yang telah terjadi kepada Dr. Aafia dalam tempoh 5 tahun tersebut dari 2003-2008 dan apa kesalahan beliau dan kenapa tidak dibicarakan. Penipuan Amerika tentang tiadanya banduan wanita di penjara Bagram akhirnya terbongkar bersama skrip-skrip bodoh untuk meyelamatkan maruah FBI Amerika.
     
    Semasa di dalam tahanan di Bagram beliau diseksa dan dirogol setiap hari dan dinafikan haknya sebagai seorang wanita. Dipaksa menggunakan tandas lelaki dan bilik mandi yang terdedah dan boleh dilihat oleh pengawal-pengawal penjara. Situasi beliau sepanjang penahanan tersebut amat meyedihkan sehingga beliau hilang ingatan. Nasib anak-anaknya selama 5 tahun tersebut juga tidak diketahui oleh sesiapa sehingga sekarang.
     
    Sehingga kini tiada dakwaan tentang kegiatan beliau bersama Al-Qaeda oleh pihak Amerika hanya melainkan dakwaan cubaan membunuh seorang askar Amerika dan FBI semasa di dalam tahanan di Afghanistan. Amat pelik apabila perbicaraan ini dilakukan di Amerika sedangkan kesalahan tersebut dilakukan di Afghnistan. Juga tiada bukti yang beliau melakukan cubaan bunuh melainkan beliau ditembak di perutnya sesama di dalam tahanan oleh askar Amerika kononnya untuk keselamatan diri.
    Aafia kekal di pusat tahanan Amerika di New York, dengan keadaan tahap kesihatan yang amat teruk, beliau juga sering dihadapkan dengan penghinaan yang memalukan, dibogelkan dan di siasat seluruh rongga dengan cara yang amat menghinakan setiap kali beliau menerima pelawat secara sah ataupun selepas muncul di mahkamah. Beliau kemudiannya menolak untuk berjumpa dengan para peguambela beliau. Satu laporan juga menyatakan bahawa beliau berkemungkinan menghidap kerosakan sel-sel otak dan sebahagian dari usus kecil beliau telah dipotong dan dibuang. Peguamnya berkata bahawa Aafia menunjukkan gejala-gejala yang konsisten dengan penghidap Tekanan Perasaan Disebabkan Trauma (Post Traumatic Stress Disorder).
    Sekarang tahun 2013, tiada kata pembebasan untuk saudari seIslam kita ini.
     
    Tiada apa yang mampu kita lakukan. Hanya doakan yang terbaik buat beliau. Moga Allah menolong bukan sahaja beliau, malahan tahanan2 Muslim dan Muslimat di penjara2 Yahudi di luar sana. Andai beliau mati di dalam penjara dalam keadaan dianayai sedemikian rupa, mati beliau adalah mati syahid.
    “Ya Allah! Tolonglah mereka yang dizalimi. Tolonglah kami umat Islam! Aamiiin.”
    Justice for Aafia.

    ~~ dugaan yg sy hadapi.... hanya sekelumit kuman dari penderitaan beliau.. dan kadang2 sy sudah hilang kesabaran... Ya ALLAH! semoga saya terus sabar... hilangkanlar sifat amarah dalam diriku.. kau wujudkanlah sifat kasih dan sayang pada diriku.... AMINNN Ya ALLAH .........

    SYURGA SEORANG ISTERI


    tgk citer cerekarama TV3 hari sabtu malam..
    byk intipati yg tersirat dan yg tersurat...

    ''SYURGA SEORANG ISTERI''

    seorang anak sulung... yg berjantinakan perempuan.. biler sudah berkahwin..
    hakikatnya die akan selalu tersepit di antara tanggungjawab sebagai anak..
    dan tanggungjawab sebagai seorang isteri....

    yg tersurat..
    ''SYURGA SEORANG ISTERI ITU DI KAKI SUAMI''
    yg tersirat...
    '' mmg seorang isteri wajib mentaati suaminya.. tetapi pastikan suami itu bersifat manusia dahulu sebelum ditaati.. bukannya bersifat syaitan'' ...

    mengikut hukum, seorang anak perempuan selepas berkahwin..
    dia mmg wajib mentaati suami..
    dan anak perempuan bukan lagi hak pada ibu dan bapa mereka...
    tetapi suami juga perlu bertolak ansur..
    bukan mengambil kesempatan di atas hukum itu..
    sehingga membebankan isteri dalam segala hal..

    zaman semakin berubah.. hukum tetap sama...
     itu yg termaktub di dalam AL-QURAN..
    tetapi pernahkah kaum lelaki melihat sifat peribadi Nabi Muhammad S.A.W
    semasa bersama isteri beliau..
    sifat ringan tulang baginda saat2 membantu isteri baginda..
    baginda juga bekerja..
    tetapi tidak pernah mengeluh penat saat membantu isteri..
    sifat2 beliau melayan isteri baginda....
    seharusnya lelaki juga melihat sebagai satu panduan.... 

    ~ manusia itu dilahirkan sempurna.. semoga pemikiran manusia itu juga sempurna.........

    LinkWithin

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    aQif

    Lilypie Fourth Birthday tickers

    aiSy

    Lilypie First Birthday tickers